Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Review article: Biomedical intelligence

Vol. 142 No. 3132 (2012)

Ethical research on the implementation of DRGs in Switzerland – a challenging project

  • Verina Wild
  • Eliane Pfister
  • Nikola Biller-Andorno
DOI
https://doi.org/10.4414/smw.2012.13610
Cite this as:
Swiss Med Wkly. 2012;142:w13610
Published
29.07.2012

Abstract

Diagnosis Related Groups (DRGs) are currently being introduced on a national scale as a prospective reimbursement scheme in Swiss in-patient hospital care, replacing any remaining retrospective day-rate arrangements. DRGs are expected to promote transparency and efficiency while helping to contain health care costs. The governmental decision to introduce DRGs has caused considerable controversy among different stakeholders, due to diverging appraisals of what will happen when DRGs are introduced as an economic management tool in Switzerland. The controversial discourse on DRGs is particularly interesting from an ethical point of view, since all arguments inevitably contain ethical considerations. In this paper we summarise the results of our exploratory ethical studies that have led to a larger research project funded by the Swiss National Science Foundation: “Impact of Diagnosis-Related Groups (DRGs) on patient care and professional practice” (IDoC). In section 1: ‘Developing an understanding of the ethical issues at stake’ we briefly explain how DRGs work, what the intended effects are, what the public is concerned about and what the scientific research tells us so far. In section 2: ‘Developing an ethical framework for research on DRGs in Switzerland’ we summarise the ethical issues and explain the ethical framework we will use in order to perform research on the complex issue of DRGs in Switzerland. Only once a profound understanding of the challenges exists can research on the ethical implications of DRGs be successful.

References

  1. Wild V, Pfister E, Biller-Andorno N. Kriterien für die DRG-Begleitforschung aus ethischer Perspektive. Schweiz Ärztezeitung. 2009;40:S.1553–6.
  2. Rayburn JM. History and process of the Medicare reimbursement programs. Health Mark Q. 1992;9(3-4):115–31.
  3. Fetter RB, Freeman JL, et al. DRGs: how they evolved and are changing the way hospitals are managed. Pathologist.1985;39(6):17–21.
  4. Malk R, Kampmann T, Indra P. DRG-Handbuch Schweiz. Grundlagen, Anwendungen, Auswirkungen und praktische Tipps für Anwender. Bern: Verlag Hans Huber; 2006.
  5. Losa M. Spitalfinanzierung mit Fallpauschalen: Das DRG-System und seine Auswirkungen auf pädiatrischen Einrichtungen. Teil 1: Grundlagen eines fallpauschalierenden Vergütungssystems mittels DRG. Paediatrica. 2006;17(2):33–6.
  6. Schenker, L. Die DRG werden das Gesundheitssystem grundlegend ändern. le trait d’union. 2007;(38):1–5.
  7. Flintrop J. Nebenwirkungen der DRG-Einführung: Augen zu und durch. Deutsches Ärzteblatt. 2007;104:34–5.
  8. Bauer H. Aus Fehlern lernen: Verzerrtes Bild in der Öffentlichkeit. Deutsches Ärzteblatt. 2008;13(105):A-664 / B-583 / C-571.
  9. Reith HB. Welche Auswirkungen wird die Einführung von G-DRGs auf chirurgische Abteilungen haben? Zentralbl Chir. 2002;127(8):651–5.
  10. Kroschinsky F. Moderne Medizinfabriken (Leserbrief). Dtsch Arztebl. 2007;104(37):A 2496.
  11. Storm W. Arztberuf im Wandel: Marionetten im Dienst der Bürokratie. Dtsch Arztebl. 2005;102(37):2508.
  12. Encke A, Van Aken H, Hiddemann W, Steinau HU. Die universitäre Medizin zwischen Exzellenzinitiative und “Brain Drain”: Offener Brief der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften in der Bundesrepublik Deutschland an die verantwortlichen Politiker. GMS Mitt AWMF. 2007;4: Doc 24.
  13. Herzer S, Bergmann M. Keine Zeit mehr für Menschlichkeit. Hess. Ärztebl. 2008;69(5):280.
  14. Binswanger RO. Ärztliches Denken und Handeln im Spital im Wandel. Schweiz Ärztezeitung. 2007;88(8):318–21.
  15. Vogt PR. Fallpauschalen – DRG-System: Chance oder die nächste Katastrophe? Kardiovask Med. 2007;10:189–91.
  16. Dratva J. Die Einführung von diagnoseorientierten Fallpauschalen in Deutschland. Schweiz Ärztezeitung. 2002;83(34):1786–8.
  17. Anderegg S. Der Personalmangel in der Pflege wird sich noch verschärfen. Tagesanzeiger. 2008 Jan 14.
  18. Donnelley S. Cost containment, DRGs and the ethics of health care. Introduction. Hastings Center Report. 1989;19(1):5.
  19. Powderly KE, Smith E. The impact of DRGs on health care workers and their clients. The Hastings Center Report. 1989;19(1):S.16–8.
  20. Morreim EH. Cost containment: challenging fidelity and justice. The Hastings Center Report. 1988;18(6):20–5.
  21. Dougherty CJ, Dolenc D. Drgs: the counterrevolution in financing health care. Hastings Center Report. 1985;15(June):19–29.
  22. Niermann, I. Anschlussheilbehandlung: «Blutige Entlassung» verlagert Kosten in die Reha. Dtsch Arztebl. 2007;104(14):A-923 / B-825 / C-787.
  23. Wood JB, Estes CL. The impact of DRGs on community-based service providers: implications for the elderly. Am J Public Health. 1990;80(7):840–3.
  24. Braun B, Buhr P, Klinke S, et al. Pauschalpatienten, Kurzlieger und Draufzahler – Auswirkungen der DRGs auf Versorgungsqualität und Arbeitsbedingungen im Krankenhaus. 1. Aufl. Bern: Huber; 2009.
  25. Manzeschke A. Diakonie und Ökonomie. Die Auswirkungen von DRG und fallpauschaliertem Medizin- und Qualitätsmanagement auf das Handeln in Krankenhäusern. Eine sozialwissenschaftliche Untersuchung und sozialethische Bewertung. Ein Auszug [Internet]. 2007. Available from: http://www.ethik.uni-bayreuth.de/downloads/Abschlussbericht_Dia_Oeko_Auszuege.pdf.
  26. Manzeschke A. Dem einzelnen und der Gesellschaft gerecht werden. Ethische Überlegungen zu den DRG und der Ökonomisierung im Krankenhaus. In: Wild V, Pfister E, Biller-Andorno N, editors. DRG und Ethik. Ethische Auswirkungen von ökonomischen Steuerungselementen im Gesundheitswesen. Muttenz: EMH Schweizerischer Ärzteverlag; 2011.
  27. Klinke, Sebastian. Auswirkungen des deutschen DRG-Systems auf Arbeitsbedingungen und Versorgungsqualität in Krankenhäusern: Reaktionen von Krankenhausärzten und Pflegefachkräften. In: Wild V, Pfister E, Biller-Andorno N, editors. DRG und Ethik. Ethische Auswirkungen von ökonomischen Steuerungselementen im Gesundheitswesen. Muttenz: EMH Schweizerischer Ärzteverlag; 2011.
  28. Chuang KH, Covinsky KE, Sands LP, Fortinsky RH, Palmer RM, Landefeld CS. Diagnosis-related group-adjusted hospital costs are higher in older medical patients with lower functional status. J Am Geriatr Soc. 2003;51(12):1729–34.
  29. Muñoz E, Soldano R, Gross H, Chalfin D, Mulloy LW. Diagnosis related hroups and the transfer of general surgical patients between hospitals. Arch Surg. 1988;123:68–71.
  30. Pape HC, Mahlke L, Schaefer O, Krettek C. Gedanken zu ökonomischen Aspekten der Behandlung Schwerverletzter unter den Bedingungen der “diagnosis related groups” (DRG). Unfallchirurg. 2003;10:869–73.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>